Diesel voimanlähteenä palvelee isompia henkilöautoja: Polttoaineen hyötysuhde ja vähäpäästöisyys haastavat bensiiniautot

14.03.2019

Katso aiheesta myös Tiesitkö tämän dieselautoista? -video, jonka videotiedoston löydät kansiosta: https://drive.google.com/drive/folders/15386PXnrv_9vo_fh9oqvEOBLT1uIm62d?usp=sharing

Dieselin osuus henkilöautojen voimanlähteistä on nykyisin vajaa 30 prosenttia. Viime vuonna noin neljännes hieman yli 120 000 ensirekisteröidyistä uudesta autosta oli dieselautoja ja käytettyinä maahantuoduista noin 40 000 autosta taas 57 prosenttia oli voimanlähteeltään diesel.

Kamuxin tuontiautot nuorentavat Suomen autokantaa

‒ Viime vuonna meidän maahantuomiemme käytettyjen autojen keski-ikä oli noin 3‒4 vuotta. Suurin osa maahantuomistamme yli 5 000 autosta on leasing-käytöstä kolmen vuoden jälkeen vapautuneita autoja. Maahantuomamme käytetyt autot laajentavat autovalikoimaamme, ja päädyttyään autoilijoiden käyttöön ne myös osaltaan nuorentavat suomalaista autokantaa, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Uutena ensirekisteröityjen dieselautojen keskuudessa on tapahtunut muutoksia. Pienempiä dieselautoja rekisteröidään vähemmän, koska Euro 6 -päästönormin mukainen, typpioksidipäästöjä vähentävä SCR-puhdistuslaite nostaa suhteessa enemmän pienten autojen hintaa isompiin autoihin verrattuna. Tämän vuoksi monet autonvalmistajat ovat luopuneet tai luopumassa pienemmistä dieselautoista.

Diesel istuu tukevasti isommissa autoissa

Kuorma- ja pakettiautoissa suositaan käyttövoimana dieseliä, mutta niin myös isommissa ja raskaammissa henkilöautoissa. Polttoaineen hyötysuhteensa vuoksi ne kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin vastaavat bensiiniautot, mikä tarkoittaa myös vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

‒ Diesel sopii henkilöautoon, jonka isommalta moottorilta halutaan enemmän tehoa. Näitä ovat muun muassa perheiden käytössä suositut katumaasturit ja tila-autot. Dieselautojen tehokkaan väännön myötä ne sopivat myös vetoautoiksi, vaikka veneilijöille, mökkeilijöille ja muille harrastajille. Uusia käyttövoimia edustaviin autoihin ei välttämättä saa vetokoukkua, sillä auton teho ei riitä vetoautoksi, Kamux Järvenpään myyntipäällikkö Elias Rissanen toteaa.

‒ Oma käyttötarve, vuositasolla ajettavat kilometrit ja elämäntilanne antavat autovalinnalle raamit tietenkin budjetin lisäksi. Autokaupoilla ihmiset hakevat itselleen sopivaa autoa, eivätkä usein lähde purkamaan ensiksi asiaa käyttövoiman näkökulmasta. Onkin hyvin käyttäjäkohtainen asia, mikä käyttövoima palvelee parhaiten omaa tarvetta ja on kokonaiskustannuksiltaan edullisin, jatkaa Elias Rissanen.

Uudemmat dieselpelit yleistä luuloa puhtaampia

Ajoneuvojen päästöjen enimmäisrajoista säädetään Euro-päästöluokituksilla ja ne kertovat nimensä mukaisesti päästöjen enimmäisrajoista. Näitä ilmanlaatuun vaikuttavia ns. lähipäästöjä ovat mm. typen oksidit (NOx), hiukkaspäästöt (PM), häkä eli hiilimonoksidit (CO) sekä hiilivedyt (HC).

Päästöjen rajoja alennetaan noin viiden vuoden välein niiden vähentämiseksi. Tällä hetkellä voimassa oleva Euro 6 -luokitus koskee 1.9.2015 jälkeen uusina rekisteröityjä dieselautoja. Uusi Euro 6d TEMP -päästöluokitus tulee voimaan 1.9.2019 ja se koskee uusia rekisteröitäviä autoja.

Uudemmissa Euro 6 -luokan dieselautoissa on SCR-puhdistuslaite, joka poistaa haitallista typpioksidia (NOx), jotta sitä pääsisi pakokaasun kautta vähemmän ilmaan.

Uuden teknologian alhaiset typpioksidipäästöt

‒ Autojen teknologisella kehityksellä pyritään vastaamaan nykyisiin ja myös tuleviin enimmäisrajavaatimuksiin. Euro 6 -luokan dieselautoissa on jo nyt mitattu hyvin alhaisia typpioksidipäästöjä, ja näitä pyritään edelleen alentamaan uusissa autoissa ensi syyskuussa voimaan astuvan Euro 6d TEMP -päästöluokituksen mukaisesti, kertoo Tommi Iiskonmäki.

Autoilussa keskustellaan paljon myös hiilidioksidipäästöistä, jotka vaikuttavat ilmaston lämpenemiseen.

‒ Koska dieselautoilla on parempi hyötysuhde kuin bensiiniautoilla, uudempien dieseleiden hiilidioksidipäästöjen lasketaan olevan noin 15 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla bensiiniautojen. Euro 6 -luokitus koskee myös bensiinikäyttöisiä autoja, Iiskonmäki tähdentää.

Dieselautojen kohdalla tarkastellaan myös hiukkaspäästöjä.

‒ Kaikissa Euro 4-, 5- ja 6-luokan dieseleissä on hiukkaspäästöjä eli pakokaasusta nokea poistava DPF-suodatin, jonka vaihtoväli on noin 200 000 kilometrin paikkeilla. Jos suodatinta ei vaihda, auto menettää tehoansa ja polttoaineen kulutus lisääntyy. Suodattimen vaihdossa ei kannata yrittää säästää, sillä se lisää hiukkaspäästöjä, Iiskonmäki toteaa.

bd2b7cab6ee705fa_800x800ar.jpg