Perheautoissa keskeistä sisätilojen mukavuus ja tavaratilan muunneltavuus

29.03.2019

Katso aiheesta myös video: Perheautoa hankkimassa? Löydät videotiedoston oheisesta kansiosta: https://drive.google.com/drive/folders/181uFo-B-0dW6uLwhHnH78fEKnRlpMt2b?usp=sharing

Lapsiperheessä autolta vaaditaan sopivasti tilaa niin sisätilojen kuin tavaratilojen suhteen.

‒ Kun lapsiperhe miettii autoa, kannattaa katseet suunnata takaoviin ja takapenkille. Neliovisista autoista kannattaa valita malli, jossa on riittävän suuret takaovet, jotta takapenkille on helppo mennä. Lisäksi kaikille takapenkkiläisille on hyvä olla tarpeeksi leveät istuinpenkit, jotta niissä on mukava istua pidemmänkin matkaa, vinkkaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

‒ Joissakin autoissa takapenkeissä on myös säätömahdollisuudet, joilla saa säädettyä mukavan istuma-asennon lapsen koon mukaan. Varsinkin isompien lapsien on mukavampi istua takapenkillä, jos autossa on korkeutta, kuten monissa citymaastureissa ja tila-autoissa, Iiskonmäki jatkaa.

Tila-auto isompaan tilantarpeeseen, kompakti auto pienemmälle perheelle

Isommalle perheelle tila-auto tuo nimensä mukaisesti kaivattua tilaa, ja liukuovellisiin autoihin on myös helppo nousta.

‒ Tila-autossa voi olla muunneltavaa tilaa, kuten taitettava kolmas penkkirivi, josta saa tarpeen mukaan lisäistuimia, sen toimiessa muuten tavaratilana. Perinteisesti perheautoina pidetään farmareita, joissa on reilun kokoinen tavaratila ja usein leveämpi tavaratilan aukko. Myös sedaneissa ja hatchbackeissä voi olla hyvän kokoinen ja takaistuimien taittumisella muunneltava tavaratila. Yksittäin taittuvien takaistumien kaataminen tuo tarvittaessa lisätilaa esimerkiksi harrasteisiin kuljettaessa, vinkkaa automyyjä Janne Lehtelä Kamux Järvenpäästä.

‒ Myös pienemmät autot sopivat lapsiperheille, jos ne kompaktista koostaan huolimatta tarjoavat mukavat sisätilat ja käytännöllisen tavaratilan. Katseet kannattaakin suunnata tavaratilan korkeuteen ja leveyteen. Jos on tarve kuljettaa lastenvaunuja tai rattaita, niitä kannattaa sovittaa tavaratilaan ennen auton hankintaa. On hyvä myös tarkistaa, onko tavaratilan kynnys matala, jolloin tavaroiden, kuten rattaiden nostaminen on helppoa, Janne Lehtelä toteaa.

Isofix pienten asialla

Kun perheessä on tarve matkata turvakaukalon tai turvaistuimen kanssa, kannattaa etsiä autoa, jossa on Isofix-kiinnityssysteemi. Se löytyy usein ainakin takapenkkien reunimmaista penkeistä, ja joissakin automalleissa myös etupenkistä matkustajan paikalta.

‒ Isofixiin kuuluu telakka, johon turvakaukalon saa kiinnitettyä. Turvakaukalon saa paikalleen ja otettua pois telakasta vain napin painalluksella, jolloin telakka jää autoon. Isofixin käyttö on huomattavasti helpompaa verrattuna siihen, että turvakaukalo sidotaan turvavöihin. Lisäksi voi varmistua kiinnityksen tukevuudesta ja turvallisuudesta. Myös turvaistuimen saa kiinnitettyä helposti, neuvoo Janne Lehtelä.

Autoissa on hyvä olla tilaa takapenkille sijoitetulle turvaistuimelle niin, että lapsi mahtuu istumaan mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan päin, mikä on hänelle turvallisin matkustustapa. Joissakin autoissa on myös integroidut, piiloon taittuva turvaistuimet 15‒36 kiloisille lapsille. Jos pieni lapsi istuu etupenkillä, turvatyyny pitäisi voida kytkeä pois käytöstä siksi aikaa.

Takapenkkiläisten valtakunta

Auton takapenkeillä viihdytään sopuisasti, kun siellä on tilan lisäksi mukavuuksia.

‒ Joissakin automalleissa etupenkin selkänojasta saa käännettyä pöydän. Myös takapenkin keskiosa voi toimia pienenä pöytänä. Takapenkiltä on hyvä löytyä myös säilytyslokeroita ja esimerkiksi säilytyspidikkeitä juomille. Keskikonsolissa saattaa olla USB-liittimet tai auton ovissa 12 V pistokkeet, joita on kätevä käyttää mobiililaitteiden latausta varten. Takapenkkien säädettävät niskatuet antavat mahdollisuuden hyvään asentoon ja vaikkapa rentouttavan hetken päiväunille, listaa Kamux Järvenpään automyyjänä toimiva Lehtelä.

Auton siistinä pitäminen lisää myös viihtyisyyttä. Lasten kanssa matkustettaessa nautitaan usein eväitä autossa, mistä saattaa aiheutua sotkua. Lapsiperheissä nahkaverhoilu on helpompi pitää puhtaana kuin kangasverhoilu.

Talvella lämmintä, kesällä viileää

Talvella sisätilanlämmitin tekee autosta mukavamman, jos lapset joutuvat odottamaan autossa lumen puhdistamista ennen liikkeelle lähtöä. Perheautossa myös ilmastointi on plussaa, oli kesä tai talvi.

‒ Takapenkkiläisille mukavuutta tuovat myös penkinlämmittimet sekä säädettävät lämmityslaitteet. Kesällä taas tummennetut takasivuikkunat estävät auringon häikäisyä ja pitävät auton viileämpänä kuumalla säällä, Janne Lehtelä kertoo.

Turvallisuutta lisävarusteilla

Perheautoissa sisätilojen ja tavaratilojen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota turvallisuutta ja ajomukavuutta lisääviin tekijöihin.

‒ Turvallisuutta tuo muun muassa peruutustutka tai -kamera esimerkiksi kotipihasta liikkeelle lähdettäessä, jos lapsia voi olla auton läheisyydessä. Autossa voi olla myös liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä, joka varoittaa lähellä olevasta kohteesta. Turvallisuutta tuova lisävaruste on muun muassa kaista-avustin, joka auttaa autoa pysymään omalla kaistallaan, mikäli kuljettajan ajatus jostain syystä herpaantuu liikenteessä, Tommi Iiskonmäki täydentää.

b87027e142fa4909_800x800ar.jpg