Suomalaiset ovat vetävää autoilijakansaa:Vetokoukku on haluttu lisävaruste

17.04.2019

Monet auton vaihtoa tai hankintaa miettivät katsastavat autovalikoimaa myös vetokoukun näkökulmasta. Viime vuoden Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen vastaajista jopa kuusi kymmenestä piti vetokoukkua tärkeänä lisävarusteena. Pelkkä vetokoukku ei tee autosta sopivaa vetoautoa, vaan on hyvä miettiä, millaisessa käytössä auto toimisi vetoautona ja kuinka raskasta kuormaa sillä vedettäisiin.

‒ Autoa hankittaessa kannattaa tarkistaa sen rekisteriotteesta suurin sallittu kytkentämassa, johon lasketaan peräkärryn paino sekä kuorman paino. Henkilöautoissa tämä sallittu kytkentämassa on jarruttomille peräkärryille tavallisesti alle 750 kiloa. Lisäksi auton rekisteriotteessa on mainittu peräkärryn aisapaino, joka kohdistuu vetokoukkuun, toteaa Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Jarruttoman peräkärryn oman ja kuorman painon on alitettava 750 kiloa, joten lastauksessa kannattaa olla tarkkana, ettei lastaa ylikuormaa. Usein kevytperäkärryt painavat noin 300 kilon luokkaa, joten kuormalle jää painoa korkeintaan noin 400 kiloa. Kevyemmän auton kytkentämassa taas on usein alle 750 kiloa.

‒ Monien voi olla vaikea arvioida, paljonko he voivat lastata kuormaa jarruttomaan kevytperäkärryyn, jotta se pysyy myös auton rekisteriotteen kytkentämassan alapuolella. Tähän auttaa tieto peräkärryn painosta sekä arvio kuorman painosta, vaikka lastattavia kappaleita yhteen laskien, Iiskonmäki vinkkaa.

Ajokorttiluokalla on väliä

‒ Siinä missä auton rekisteriote määrittää perässä vedettävän kokonaismassan, oma ajokorttiluokka määrittää sekä auton että sen perässä vedettävän kuorman yhteenlasketun kokonaismassan. Esimerkiksi B-kortin omaava voi vetää jarrullista peräkärryä noin 1500-2000 kiloon saakka, mutta silloin auton ja vedettävän kuorman kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kiloa. B96-ajokortin omaavalla tämä kokonaismassa on 4250 kiloon saakka, Tommi Iiskonmäki toteaa.

Katse tehoon, käyttövoimaan ja vaihteistoon

‒ Vetoautossa on oltava myös riittävästi tehoa vetämiseen. Katumaasturi ja tila-auto sopivat vetoautoksi painavammalle kuormalle, kuten asunto- tai eläinkuljetusvaunulle. Käyttövoimista taas dieselpelit ovat suosittuja vetoautoina, koska niissä on enemmän vääntöä eli auton hevosvoimat saadaan käyttöön jo pienemmillä kierroksilla, myyntipäällikkö Mika Kautto Kamux Jämsästä toteaa.

Hänen mukaansa myös dieselin suhteellinen polttoaineenkulutus on pienempi kuin bensiiniautoilla, ja siksi ne sopivat isompimoottorisimpiin autoihin.

Mika Kauton mukaan myös auton vetotavalla ja vaihteistoilla on merkitystä. Monet suosivat nelivetoautoja, jos kuorma on painava ja sitä vedetään ajoittain hankalissa olosuhteissa. Lisäpotkua liikkumiseen ja liikkeelle lähtöön tuovat nelivedon alennusvaihteet ja pyörälukot. Automaattivaihteisissa autoissa voi olla manuaalisesti vaihdettavia vaihteita, joista saa tarvittaessa lisää tehoa vetämiseen.

Henkilöautojen B-ajokorttiluokissa on eroja

Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:

•  B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
  •  B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.
  •  B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg. B96-yhdistelmän saamiseen tarvitaan ajokorttilupa.
  •  BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg

Lähde: Trafi. Lisätietoa muita ajokorttiluokista trafi.fi

88830d67b8923913_800x800ar.jpg