Vuoden 2018 käytettyjen autojen katsotuimpien TOP 5: saksalaiset merkit Volvon seurassa

04.01.2019

Vuonna 2018 Kamux.fi:n katsotuimpien autojen kärkeä pitivät tunnetut, saksalaiset premium-merkit, joiden eri kokoluokan mallit löytyivät myös TOP 10 -mallikohtaiselta listalta. Suomalaisten autoilijoiden luottomerkit pitävät pintansa vuodesta toiseen, järjestys tosin vaihtelee hiukan, toteaa Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Verkossa autoja tutkitaan tosimielessä

‒ Viime vuoden katsotuimpien automerkkien lista oli myös hyvin samansuuntainen kuin meidän myydyimpien merkkien lista. Se osoittaa, että verkkosivuilla tutustutaan jo tosimielessä autoihin, joista lähdetään hieromaan kauppaa, jatkaa Iiskomäki.

‒ Auton hankinta lähtee useimmiten liikkeelle verkosta. Aina se kiinnostavin auto ei ole lähimyymälässä, mutta asiakkaat ovat oppineet etsimään itselleen parhaimman vaihtoehdon koko Kamuxin yli 4 000 auton valikoimasta – tai Ruotsin ja Saksan valikoimistamme. Auto toimitetaan asiakkaalle hänen haluamaansa paikkaan – vaikka kotiovelle saakka, Iiskonmäki kuvaa ostoprosessia.

Premium-merkkien maine kantaa

Kamuxin myydyin merkki vuonna 2018 oli Volkswagen, ja sen vanavedessä seurasivat Mercedes-Benz, BMW, Audi ja Volvo. Myös vuonna 2017 Volkswagen oli myyntitilaston ykkönen. Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden uusien ensirekisteröityjen autojen listan kärkipaikkaa pitivät Toyota, Volkswagen ja Skoda. Kamuxin suosituimpiin autoihin kuuluva Mercedes-Benz oli uusissa autoissa listan 9. sijalla.

Käytettyjä autoja ostavat pääasiassa yksityiset henkilöt siinä missä uusia autoja tilataan paljon yritysten käyttöön. Monet omalla rahalla ja rahoituksella autonsa ostavat yksityiset henkilöt päätyvät käytetyissä autoissa merkkeihin, joilla on yleisesti korkea arvotus, ja jotka siten pitävät hyvin myös arvonsa, toteaa Iiskonmäki.

Hyvät lisävarusteet arvossaan

Hänen mukaansa moni ostaakin haluamansa auton vähän ajettuna ja hyvillä lisävarusteilla, jolloin sen arvossa tapahtuu hitaammin laskua suhteessa uuteen autoon. Moni voi laskea saavansa hyvät lisävarusteet käytetyssä autossa jopa melkein kaupan päälle.

Toiset taas päätyvät käytettyyn autoon siksi, että auton saa nopeasti käyttöönsä ilman toimituksen odottelua, luonnehtii Iiskonmäki käytetyn auton kauppaa suhteessa uusiin autoihin.

Kamuxin katsotuimmat automerkit 2018

9. BMW 320
  10. Volvo V70

Tommi Iiskonmäki, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 040 5801 498

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa, ja yhtiöllä on tällä hetkellä 44 autoliikettä Suomessa, kolmetoista Ruotsissa ja neljä Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 190 000 käytettyä autoa, joista 40 957 autoa vuonna 2017. Kamuxin liikevaihto nousi 454,9 miljoonaan euroon vuonna 2017. Kamuxin palveluksessa oli kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna keskimäärin 418 henkilöä vuonna 2017. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.