Sisäpiiritieto: Juha Kalliokoski jättää Kamuxin toimitusjohtajan tehtävän vuoden 2023 alkupuoliskolla – Tapio Pajuharjusta uusi toimitusjohtaja

17.11.2022

Kamux Oyj, sisäpiiritieto, 17.11.2022 klo 16.50

Kamux Oyj:n perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski on päättänyt jättää yhtiön toimitusjohtajan tehtävän, ja yhtiön hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi KTM Tapio Pajuharjun (s. 1963). Toimitusjohtajan vaihdos tapahtuu myöhemmin täsmentyvänä ajankohtana vuoden 2023 alkupuoliskolla siten, että Tapio Pajuharju aloittaa toimitusjohtajana viimeistään 1.6.2023 ja Juha Kalliokoski jättää yhtiön operatiiviset tehtävät viimeistään 1.7.2023.

Juha Kalliokoski perusti Kamuxin vuonna 2003, ja on johtanut yhtiötä siitä alkaen. Yhtiö on tänä aikana kasvanut yhden myymälän yrityksestä Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa toimivaksi konserniksi ja Euroopan kolmanneksi suurimmaksi käytettyjen autojen vähittäiskaupaksi. Kamux listautui Nasdaq Helsingin pörssilistalle vuonna 2017, ja vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli 937,4 miljoonaa euroa. Juha Kalliokoski on myös yhtiön suurin osakkeenomistaja 14,7 prosentin omistusosuudella.

Tapio Pajuharjulla on taustallaan pitkä ja monipuolinen ura Suomessa ja kansainvälisesti. Hän siirtyy Kamuxille maailman johtavasta sauna- ja spa-alan toimijasta Harvia Oyj:stä, jonka toimitusjohtajana hän on toiminut vuodesta 2016 alkaen. Ennen Harviaa Pajuharju on toiminut muun muassa Hartwallin toimitusjohtajana (2014—2016), Lumenen toimitusjohtajana (2004—2014), johtavissa tehtävissä Huhtamäki-konsernissa Suomessa ja Yhdysvalloissa (1997—2004) sekä makeisvalmistaja Leafilla Suomessa ja Puolassa (1988–1997). Tällä hetkellä hän toimii Kamux Oyj:n hallituksen jäsenenä (2021 alkaen) ja henkilöstöpalveluyritys Eezy Oyj:n hallituksen puheenjohtajana (2019 alkaen). Pajuharju jatkaa Kamuxin hallituksen jäsenenä vuoden 2023 varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka.

Harri Sivula, hallituksen puheenjohtaja: ”Juha on Kamuxin konseptin luoja ja tämän hienon yhtiön sielu ja sydän. Haluan hallituksen ja koko yhtiön puolesta onnitella ja kiittää Juhaa mitä lämpimimmin tästä poikkeuksellisesta menestysmatkasta! Olemme äärimmäisen tyytyväisiä, että suurimpana osakkeenomistajana Juhan vahva intressi yhtiöön säilyy jatkossakin, vaikka hän siirtyykin nyt ansaitusti pitkän uran jälkeen sivuun yhtiön operatiivisesta vastuusta.

Emme myöskään voisi olla iloisempia voidessamme toivottaa Tapion tervetulleeksi Kamuxin toimitusjohtajaksi. Kansainvälinen kannattava kasvu on avainasemassa yhtiön visiossa tulla Euroopan ykköseksi käytettyjen autojen vähittäiskaupassa. Tapio on myynnin ja markkinoinnin sekä konseptin- ja brändinrakentamisen kokenut osaaja, jolla on taustallaan vahvat näytöt. Tapio myös tuntee jo valmiiksi Kamuxin erinomaisesti toimittuaan yhtiön hallituksen jäsenenä.”

Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski: ”Perustaessani Kamuxin 20 vuotta sitten tavoitteeni oli saada elanto perheelleni. Näiden vuosien aikana olemme yhdessä koko henkilöstön ja hallituksen kanssa kehittäneet Kamuxista koko toimialan suunnannäyttäjän, joka tarjoaa kuluttajille helpompaa ja luotettavampaa käytettyjen autojen kauppaa. Olemme kasvaneet ja kansainvälistyneet vauhdilla tulosta tehden, ja olemme nyt jo Euroopan kolmanneksi suurin käytettyjen autojen kauppaan keskittyvä toimija. Voimme olla ylpeitä siitä. Olemme myyneet näiden vuosien aikana yli 400 000 käytettyä autoa. Olen antanut yhtiön eteen kaikkeni ja unelmani on ollut kasvattaa Kamuxista miljardin euron liikevaihtoa tekevä yhtiö, nyt olemme hyvin lähellä sitä.

Koen, että nyt on luonteva hetki ottaa askel pois operatiivisesta roolista. Tapiolla on vahvat näytöt liiketoiminnan kasvattamisesta ja skaalaamisesta kansainvälisesti, sekä kyky nähdä autotoimialan uudet mahdollisuudet. Toivotan Tapiolle sydämestäni onnea ja menestystä uuteen tehtävään viedä yhtiö Euroopan kolmosesta ykköseksi.

Haluan kiittää perhettäni ja ystäviäni kaikesta saamastani tuesta. Kiitän myös yhtiön kaikkia työntekijöitä, hallitusta, tuhansia yhteistyökumppaneita, sekä osakkeenomistajia, jotka olette eläneet mukanamme yhtiön ja markkinoiden erilaisissa vaiheissa.”

Tapio Pajuharju: ”Kamux on tehnyt pitkän ja ansiokkaan matkan Juhan ja osaavan tiimin johdolla. Odotan innolla pääseväni rakentamaan ja kehittämään tätä oman alansa innovatiivista pioneeria yhdessä hyvän tiimin kanssa. Kamux on luonut jotain ainutlaatuista omalla alallaan ja haluamme viedä sen vielä seuraavalle tasolle.”

Kamux Oyj

Harri Sivula, hallituksen puheenjohtaja
Juha Kalliokoski, toimitusjohtaja
Tapio Pajuharju